.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ناطق: مجلس ایران مقتدرترین مجلس دنیاست

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری گفت:هیچ مجلسی در دنیا براساس قانون اساسی به اقتدار مجلس شورای اسلامی نیست.

به گزارش شمال نیوز به نقل از به گزارش باشگاه خبرنگاران،حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در همایش سی سال قانونگذاری و نظارت در مجلس شورای اسلامی افزود:علت این اقتدار این است که با توجه به اصول و ارزشهای دینی و اسلامی و ملی قدرت در یکجا متمرکز نیست و خطر خودکامگی وجود ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن مقایسه مجلس شورای اسلامی با کنگره آمریکا گفت: در کنگره مقتدر آمریکا مصوبات مجلس نمایندگان پس از تایید کنگره باید به رییس جمهور این کشور ارائه شود تا منوط به تایید او قابلیت اجرایی یابد.

ناطق نوری افزود: همچنین مصوبات مجلس سنا باید به تایید مجلس نمایندگان و امضای رییس جمهور آمریکا برسد و امضای او مدتی زمان می برد تا به کنگره بازگردد و اگر نظر رییس جمهور تامین نشود کنگره با دو سوم آرا می تواند مصوبه را تایید و ابلاغ کند.

رییس دوره های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی گفت: در روند رفت و آمد مصوبات، دست کنگره زیر سنگ رییس جمهور و در مقطعی به او نیازمند است و به نوعی رییس جمهور در مقابل کنگره مقتدر آمریکا از حق وتو برخوردار است.

ناطق نوری افزود: اما در قانون اساسی ما هیچ قدرتی حق انحلال مجلس و وتوی مصوبات آن را پس از تایید شورای نگهبان ندارد و این ناشی از اقتدار مجلس در حکومت جمهوری اسلامی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح روند تدوین قانون اساسی گفت: این قانون در شرایطی تدوین شد که کشور و ملت ما از حکومتی دیکتاتور و وابسته به استکبار جهانی و مجلسی فرمایشی نجات یافته بود.

وی افزود: خبرگان قانون اساسی باتوجه به همه تجربیات تلخ و شیرین گذشته از ابتدای مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی، قانون اساسی جامعی مبتنی بر آموزه های دینی و برگرفته از آیات و روایات تدوین کردند.

رییس دوره های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خبرگان قانون اساسی اصل مترقی و نجات بخش ولایت فقیه را به عنوان اصلی غیرقابل تغییر در این قانون به عنوان بهترین تضمین برای حفظ نظام اسلامی و جلوگیری از انحراف آن آوردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: با این وجود برای جلوگیری از تکرار تاریخ و تمرکز قدرت در یکجا از مدیریت کشور و پیشگیری از تمرد از ولایت و نیز جلوگیری از دیکتاتوری براساس اصل تفکیک قوا وظایف هر یک از سه قوه مشخص شد.

ناطق نوری گفت: در میان قوا مجلس، مظهر دموکراسی و آزادی است و قدرت در آنجا در یک یا چند نفر متمرکز نیست و خطر خودکامگی در آن بسیار کم یا منتفی است.

وی با اشاره به برخی اصول قانون اساسی و تشریح اختیارات گسترده مجلس افزود: خبرگان قانون اساسی بیشترین قدرت و اختیارات را به مجلس دادند و چنین اختیارات و اقتداری را در کدام یک از مجالس دنیا می توان یافت؟

رئیس دوره های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگی مجلس صراحت لهجه ، صداقت و تعهد دینی می خواهد نه لجام گسیختگی به قیمت بی آبرو کردن افراد.

ناطق نوری با اشاره به اختیارات نمایندگان مجلس افزود: نمایندگان با این اقتدار قانونی مسئولیتی بسیار سنگین دارند و پاسخگویی به مردم و خداوند در قبال این رسالت عظیم بسیار دشوار است.

وی تأکید کرد: نماینده شدن وارستگی می خواهد نه وابستگی به غیر خدا.

ناطق نوری افزود: نماینده شدن سلامت نفس و آزادگی نه از قید بندگی خدا بلکه از قید نفس و تعلقات مادی و بندگی غیر خدا می خواهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عمل کردن و خدایی فکر کردن و پرهیز از جناحی فکر کردن را از دیگر شرایط نمایندگان مجلس دانست.

وی با بیان اینکه نماینده نباید تعلق داشته باشد گفت: تعلق نداشتن به معنای فقیر بودن نیست بلکه به معنای دلبستگی نداشتن است.

ناطق نوری اضافه کرد: نباید دلبستگی و نقطه ضعف داشته باشیم که جلوی حق گویی و صراحت لهجه ما را بگیرد .

وی گفت: نمایندگان باید مانند مدرس با صلابت و قدرتمند حرکت کنند.

ناطق نوری در پایان از رییس و هیئت رییسه مجلس هشتم به پاس برگزاری این همایش به عنوان ابتکار عملی خداپسندانه که زمینه یاداوری خاطرات سی سال قانونگذاری و دیدار نمایندگان ادوار مختلف مجلس را فراهم کرد قدردانی نمود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

SUNNY 12 آذر 1387
majlese bi orzeh, be liaghat, dastmalchi,bisavad, zireh dast, badbakht, mozdor, nategh badbakht ham bayad begheh, in rozeh khan 10 tomani dar haddy nist keh befahmeh kodam majles khob bodeh, albateh bayad bega faghat majlese azad nadashtehim , va hameh miozdor bodehand va mardom bayad goleh shoma ra nakhorand va in majles pastren ast dar toleh majales . pas nategh khfeh shawad rozehkhan

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.033 seconds.